3 Mart 2012 Cumartesi

TASARIM İLKELERİ




DENGE

(www.grafikerler.org)
Bir tasarımda denge unsuru gözetilmediği taktirde, ürün beklenen etkiyi yaratamaz. Burada sözü edilen denge, tasarımı oluşturan unsurların (tipografik veriler, ilüstrasyonlar vs.), belirlenen düzlem üzerinde dengeli dağılımıdır. Bir tasarımda iki farklı denge sistemi kullanılabilir:

Simetrik denge; dengeli parçalar, dengeli sayfalar, aşağı yukarı aynı boyda sağ, sol, alt, ve üst boşluklar demektir. Resmiyetin, otoritenin vurgulanacağı tasarımlarda tercih edilir. Diğer yandan simetri dürüstlüğün, saygınlığın psikolojik simgesi olarak değerlendirilmektedir.

(www.vektograf.com)
Simetri Çeşitleri
  • Yansıma / Ayna / Doğru Simetrisi


Doğada en sık rastlanan simetri biçimlerinden biridir yansıma simetrisi. Kelebekler ya da insan vücudu doğadaki örnekleridir. Adı üzerinde tıpkı suda ya da aynadaki yansıma gibidir. Yansıma simetrisi yatay ya da diyagonal biçimde farklı herhangi bir yöne doğru olabilir.


  • Dönme Simetrisi



Dönme simetrisinde bir şekil, belli bir nokta etrafında döner. Tasarıma hareket ve canlılık kazandırır. Belli bir hız duygusu oluşturur.

  • Öteleme Simetrisi


Öteleme simetrisinde şekil belli bir yol alarak yer değiştirir fakat şeklin duruşu değişmez. Öteleme sonrası şeklin görüntüsü, şeklin kendisine eştir. Dönme simetrisinde olduğu gibi tasarıma bir hareket katar. Tasarımda desen oluşturmada, background ve layout oluşturmada sıkça kullanılır.


Asimetrik denge; birbirine benzemeyen ya da eşdeğer olmayan görsel unsurlar arasında dinamik bir denge ya da ya da düzen sağlayan bir kavram olarak ele alınmaktadır. Simetrik dengede olduğu gibi asimetrik dengede de bir optik ağırlık merkezi vardır. Ama bu merkez geometrik merkezden farklı bir konumdadır. Asimetride, büyük yazı küçük yazıyı, büyük görsel öge küçük görsel öğeyi ezer ancak sayfada yine de bütünlük hakimdir. Çağdaş ye genç bir imaj için asimetriyi seçilir. Rastlantı ve keyfilik egemendir. Hayatı, eğlenceyi ve özgürlüğü simgeler.








 (www.grafikerler.org)
ORANTI VE GÖRSEL HİYERARŞİ

Görsel hiyerarşi, tasarım içinde vurgulanmak istenen mesaja göre görsel unsurların ölçülenmesi anlamına gelir. Kimi tasarımlarda fotoğraf öne çıkarılırken, kimisinde tipografik unsurlar, kimisinde renk, hatta bazılarında tasarım yüzeyindeki beyaz boşluk öne çıkabilir.

(fordizayn.wordpress.com)
Boyut dışında renk tonlarını (açıklık, koyuluk) kullanarak ya da unsurları uzak yakın konumlandırarak da görsel hiyerarşi yaratılabilir. Hatta bazen hiyerarşik yapı içindeki unsurlar çatıştırılarak hareketli tasarımlar elde edilebilir. Örneğin görsel unsurlardan biri boyutuyla, diğeri rengiyle ön plana çıkarılabilir.


DEVAMLILIK

Okuyucunun gözü, tasarım yüzeyinde belli ilkeler doğrultusunda hareket eder. Göz hareketlerinin ustaca değerlendirildiği bir tasarım daima hedefine ulaşır.
Göz alışkanlık gereği soldan sağa ve yukarıdan aşağıya doğru bir yön izler. Gözün yatay hareketleri dikey hareketlerine göre daha kıvrak ve hızlıdır. Aynca göz; büyükten küçüğe, koyu renkten açık renge, renkliden renksize, alışılmamış olandan alışılmış olana doğru bir yol izler.

Göz bir unsurdan diğerine doğru kesintisiz geçişler yapabiliyorsa, devamlılık sağlanmış demekir. Devamlılık görsel unsurlann boyutları ve biçimleri arasında oluşturulan benzerlikler, tekrarlamalar ve görsel hiyerarşi ile sağlanabilir.

(wynteradelle.com)
Tek bir tasarım içinde olduğu kadar dizi oluşturan bir çok tasarım arasında da devamlılık sağlanabilir. Örneğin bir derginin, kitabın sayfalarında, dizi oluşturan kitap kapaklarında bir bütünün parçaları olduğu izlenimi yaratmak için devamlılık sağlayan unsurlar kullanılabilir. Yani bir yayınevinin dizi kitaplarının kapaklarında fotoğraf yada illüstrasyonun, yazar adının, logonun aynı yerde kullanılması, aynı yazı karakterinin tercih edilmesi görsel devamlılığı sağlar.


BÜTÜNLÜK

Bir tasarımda bulunan görsel unsurlar bütünlük oluşturacak şekilde biraraya getirildiğinde etkili olurlar. Aynı temel biçime, dokuya, boyuta, renge ya da duyguya sahip öğeler bir tasarımda bütünlüğü oluştururlar. Bütünlük oluşturmada bazı farklı yöntemler şunlardır:
  • Bordür
  • Beyaz boşluk
  • Eksen
  • Üçnokta yöntemi
 
(uysal70.blogcu.com)



VURGULAMA

Vurgulanmak istenen görsel unsura (başlık, metin, fotoğraf vb) boyut büyütme, koyu ton ya da canlı renk kullanımı gibi vurgulama yöntemleri uygulanır.
(wallpapers.free-review.net)







Hiç yorum yok:

Yorum Gönder